Hont András
Ceglédi Zoltán
Konok Péter
Schiffer András
Balogh Gábor
Nefelejcs Gergő
Szarka Károly
Makai Máté
Gazics György
Kolek Zsolt
ÖT
Joseph Hargitai
Kiss Noémi
Dénes Ferenc
Papp László Tamás
Toroczkay András
Kert Attila
Csutak Zsolt
Megadja Gábor
Kustán Magyari Attila
Kovács Tibor
Németh Róbert
Kollár Árpád
Zdenyák József
Schillinger Gyöngyvér
Szabó Borbála
Dr. Ratius
Dobrowiecki Péter
Máté Gergő
Jánossy András
Orcsik Roland
Sopotnik Zoltán
André Ferenc
Purosz Leonidasz
Róth Elza
Portörő Péter
Nagy-Bato Jonatán
Rátosi Milán
Fonay Tamás
Sabater
Felcser V. Örs
Tóth Csaba
Nagy Pál
Ujvári Barbara
Zeck Julianna
Radnóti Zoltán
Székely Sándor
Bánkövi Dorottya
Sasvári Péter
Orbán György
Setyerov Zorán
Sarkadi-Illyés Csaba
Tóth Csaba Tibor
Anikay Antal
Nagy Attila Tibor
Nagy Szabolcs
Katona Zoltán

film

Németh Róbert

De miért olyan kicsi Ethan Hawke? – a Blue Moon című új Richard Linklater-filmről

Különleges mozi: egy legendás dalszerző pályájának drámai pillanata sajátos filmes térben egy meglepő megoldással.

Zeck Julianna

Az árvaság árnyalatai – Nemes Jeles László Árva című filmjéről

Suttogások, beszélgetésfoszlányok, a külvilág történéseinek beszűrődő hangjai. A filmben szereplő fiú elől valóban titkolnak valamit, és a történelmi kor, amiben cseperedik – 1956 után – ugyancsak az elhallgatásokból, a suttogásokból, a bizalmatlanságból, a félelemből, a biztonságérzet teljes hiányából épül fel.

Katona Zoltán

Ífiúság, gyöngykoszorú – Olasz Renátó Minden csillag című filmjéről

Amikor az ember harmincasokról szóló filmet néz, óhatatlanul előjön néhány kérdés koránál fogva is: mi maradt a fiatalságból, melyik álom teljesült, melyik nem, és meg lehet-e békélni önmagunkkal, amikor már nem kapaszkodhatunk a „majd egyszer” illúziójába? Olasz Renátó első rendezése, a Minden csillag ezekről a kérdésekről szól.

ÖT
ÖT

Hogyan lett médiasztár a szörnyetegekből? – Réz András filmesztéta és Kovács Lajos nyugalmazott rendőr ezredes a Csemegepultban

A streaming-platformokon ma tömött sorokban jönnek szemben a bűnözőkről szóló filmek, sorozatok, a borzongató bűneseteket feldolgozó dokumentumfilmek. Mi az a sajátos figyelem, ami ezeket történeteket és azok főszereplőit övezi? Erről beszélget Virányi Orsolya és Németh Róbert vendégeivel a műsor legfrissebb adásában.

Katona Zoltán

Még mindig van mit mondani – a Becoming Led Zeppelin című filmről

A Becoming Led Zeppelin nem hibátlan film: talán túl hosszú, néha túl sokat akar mutatni egyszerre, és hiányérzetet is kelthet, hiszen csak a kezdetekre koncentrál. Mégis: erős, élvezetes és helyenként katartikus élmény.

Joseph Hargitai

Amerikai Sztahanov | 28. rész: Memorias del subdesarrollo – primera parte

Humberto Solás filmjét vetítettem egy nyári osztálynak. Kubai filmtörténelem, Dean professzor előadása. Ma már elképzelhetetlen lenne, hogy egy fehér, angolszász férfi vezessen egy ilyen sorozatot.

Toroczkay András

Hogy lehet egy forradalmárokról szóló film ennyire konzervatív?

Paul Thomas Anderson új filmjében három dolog alapvetően zavaró, eltérő mértékben. Az első, hogy klisés a szüzséje. A többi kiderül a kritikából.

Szarka Károly

A Made in EU nem egy jó film, mégis elmesél valami fontosat

Kegyetlennek szánt, de ügyetlen kapitalizmus- és médiakritika Stefan Komandarev filmje. A történet egy bolgár kisvárosban játszódik a Covid-járvány idején, főszereplője pedig egy középkorú varrónő, akit azzal vádolnak meg, hogy ő terjesztette el a munkahelyén a gyilkos kórt.

ÖT
ÖT

Meddig művészet, honnan propaganda? – filmekről Szimler Bálint rendezővel és Paár Ádám politológus-történésszel a Csemegepultban

A mozgókép szinte a kezdetektől rendelkezik erős társadalmi dimenzióval, állapítják meg Virányi Orsolya és Németh Róbert kulturális beszélgetőműsorának vendégei. De miért nem csak thriller a Cápa, és hogyan készült a Fekete pont? És mit hozott a NER a filmben? Ez mind kiderül a műsorból.

Szarka Károly

Miskolc története nem fáklyásmenet, de sajnálni sem kell

A Miskolcról alkotott kép sokak fejében még ma is szürkébb a valóságnál, pedig aki veszi a fáradtságot, hogy elutazzon oda, már nem a rendszerváltás utáni kilátástalanságot fogja tapasztalni. Ott van például a CineFest Nemzetközi Filmfesztivál sok kísérőprogrammal, és ha az ember beszélget a helyiekkel, még színesebb képet kaphat a városról, felfedezhet például olyan helyeket, amiket magától nem biztos, hogy megtalálna.

Szarka Károly

Mit adtak nekünk a fesztiválok? – a Fesztiválország című filmről

A miskolci CineFest Nemzetközi Filmfesztiválon, szeptember 11-én mutatták be a Fesztiválország című, a hazai fesztiválkultúra bő három évtizedét feldolgozó dokumentumfilmet, amelyet országosan szeptember 18-ától vetítenek majd a mozikban.

Sasvári Péter

Megjelent a konstruktív kritika az észak-koreai filmekben – a rezsim gyengülésének jele ez, vagy valós liberalizáció?

Egy ideje változóban van Észak-Korea „filmipara”. Már amennyiben beszélhetünk ilyenről a mindent tervgazdaságban termelő diktatúrában. Míg korábban az 1950-es éveket idéző hősi eposzokat gyártottak, fekete-fehér karakterekkel, ma már a Kádár-kori magyar „kritikus” művekre emlékeztető alkotások is napvilágot látnak.

Makai Máté

Az álomgyári vígjáték életjelet ad – Csupasz pisztoly-kritika

Egy ilyen szórakoztató, önfeledt röhögésre ingerlő, ráadásul jól elkészített film a facebookozásban és nonstop politizálásban humorérzékét vesztett közönségnek is jót tesz.

Toroczkay András

Egyre pontosabb, egyre tömörebb, egyre sűrűbb | Tarr Béla 70

Tarr művei lassan hömpölygő, gyönyörűen fényképezett, sarkalatos erkölcsi kérdéseket körbejáró, ólomsúlyú darabok, melyekben a helyszínek, a szereplők kiválasztása angyali pontossággal történt.

ÖT
ÖT

Babilontól Kapu Tiborig: évezredek óta szenvedélyünk a világűr – Kiss László és Dudás Viktor a Csemegepultban

Hogyan lett a titokzatos világűr az emberiség mindennapi életének része? Hogyan lett a (pop)kultúra slágertémája az űrkutatás kérdése? Hogyan inspirálta a tudományos forradalom a kortárs kultúrát? Visszaszorultak-e a világűrrel kapcsolatos témák az utóbbi években a filmiparban? A Csemegepultban Kiss László csillagásszal és Dudás Viktor filmszakértővel beszélget Virányi Orsolya és Németh Róbert.

Joseph Hargitai

Amerikai Sztahanov | 17. rész: A Birodalom

Jó itt lenni. Itt van Kuroszava, a Rashomon, itt van Leyda professzor, a kávé, a croissant, a sok tehetséges diák. Az arcod néha megérinti a tanterem hideg falát. Álmodozunk a sötétben, elaltat a forró vetítőgép zümmögő hangja.

Németh Róbert

„Alkotóként az feladatom, hogy megmutassak különböző oldalakat és nézőpontokat” – interjú Breier Ádám filmrendező-íróval

Első játékfilmje, a Lefkovicsék gyászolnak nagy sikert aratott, most pedig egy sok tekintetben hasonló hangulatú regénnyel jelentkezett Breier Ádám. Generációk kapcsolatáról, a nők és a férfiak lelkéről, hagyományokról és hitről, magunkban elrendezendő dolgokról, metoo-ról és feminizmusról is beszélgettünk.

Szarka Károly

Mit adtak nekünk a romkocsmák? - A Romokból című filmről

A Romokból című, a fővárosi bulinegyed kialakulásának előzményeit, ezredforduló utáni virágzását és újabb kori kihívásait egyaránt bemutató dokumentumfilm kapcsán elmerenghetünk rajta, miként falta fel gyermekeit a romkocsma-forradalom.