A Csemegepult új részében Péterfy Bori énekes és Fernbach Erika, a Majdnem Híres Rocksuli szervezője a zeneipar kettős mércéjéről, a láthatatlan üvegplafonról, a karrier-család visszatérő és főként nőknek címzett kérdéséiről beszélgetett a műsor házigazdáival, Virányi Orsolyával és Németh Róberttel. Őszinte beszélgetés a női előadók és háttérszakemberek helyzetéről, megítéléséről egy folyamatosan változó iparágban.
2025-ben egy ilyen beszélgetésnek még mindig van létjogosultsága, még mindig lehet téma, hogy mi a nők helyzete a zeneiparban, a zenebizniszben, állapítják meg az adás elején a beszélgetés résztvevői. Olyan műsor, hogy férfiak a zeneiparban, nincs, jegyzi meg Péterfy Bori, és hozzáteszi, „egy férfitől soha nem kérdezik meg azt, hogyan tudod a munkádat összeegyezni a magánéleteddel, tőlem viszont mindig megkérdezik”. Péterfy Bori szerint „nagyon nehéz nőként ezt a pályát választani, mert azért ez még mindig egy nagyon-nagyon férfiközpontú ország”, ahol „iszonyúan nehéz családot és karriert egyszerre vinni.” Ráadásul a zenélés, teszi hozzá, nehezített pálya, időt kell befektetni, nagyon nem biztos, hogy azonnal jön a siker és a megélhetéshez szükséges pénz.
A zeneipari háttérmunkások, menedzserek képzésével foglalkozó Majdnem Híres Rocksuli szervezője, Fernbach Erika szerint vannak azért pozitív változások: „Azt látjuk, hogy 20 évvel ezelőtt ez egy nagyon férfiközpontú világ volt, minden menedzser, minden háttéripari dolgozó jellemzően férfi volt, és azért ez még most is benne van a szakmában, de például pont ami a menedzsereket illeti, most már egyre több és több női menedzser van, akik nagyon sikeresen tudják így ezt az összetett, bonyolult zeneipari munkát, ami a menedzsmentet jelenti, megoldani és vinni. Persze azért még mindig jellemző az, hogy ha egy női menedzser érkezik az együttessel, akkor nem mindig tudják, hogy mit is keres ott.” Megjegyezte azt is, hogy a formális zeneipari képzésre jellemzően inkább nők jelentkeznek, aminek az lehet az oka, hogy a zenebiznisz egy zárt buborék, ahová a férfiaknak könnyebb informálisan bekerülniük.
A műsorban szó esett arról is, hogy világszerte megfigyelhető a női előadók áttörése, az, hogy a legnagyobb popsztárok döntő többsége nő – Taylor Swift, Beyoncé, Lana Del Rey többek között. „Ez Magyarországon még nagyon nincs így, ha megnézzük az a-kategóriás sztárokat, ők szinte kivétel nélkül férfiak. Ez a trend még nem érkezett meg Magyarországra. Reméljük, hogy egy-két év múlva majd itt is látunk ilyen elmozdulást.”
„Ó, a díva. Ó, már, ó, mit mondott” – mondja Péterfy Bori nem kevés iróniával a műsor egy pontján, azt érzékeltetve, hogy a nők azért még ma is más elbírálás alá esnek, mint a színpadion álló, popdalokat előadó férfiak. „Egy női előadó sokkal, de sokkal kritikusabb, erőteljesebb, és sokszor indulatosabb megítélés alá esik”, teszi hozzá Fernbach Erika, és hozzáteszi, sokszor éppen nők azok, akik negatívan reagálnak.
Mennyire összetartók a zenebizniszben dolgozó vagy éppen a színpadon álló nők, ez a kérdés is előkerült a Csemegepult beszélgetésében. Mind Péterfy Bori, mind Fernbach Erika tapasztalata az, hogy azok, nagyon is. Előbbi példaként említi saját zenei együttműködését Sisivel és cserihannával, vagy éppen azt, hogy terveztek közös fellépést a blahalouisianás Schoblocher Barbarával is.
A műsorban aztán előkerül az is, hogy
- milyen anyaként létezni a könnyűzenében
- mennyiben segít Péterfy Borinak a színészi tapasztalat a zenei pályán
- hogyan változtak a női szerepek a könnyűzenében az évtizedek során
- milyenek voltak a női szerepek a régi magyar könnyűzenében
- és milyenek most
- mit mondd el a nők megítéléséről Britney Spears története
- létezik-e még underground és mainstream a 2020-as években
A műsor itt tekinthető meg:
Bejelentkezés