A hazai kultúraszervezés két kiemelkedő alakja, Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója és Gerendai Károly, a Sziget alapítója, az elmúlt években számos rangos vendéglátóhely tulajdonosa volt az Öt Youtube-csatornáján látható kulturális beszélgetőműsor, a Virányi Orsolya és Németh Róbert vezette Csemegepult vendége.
A két kulturális szakember több mint harminc éve ismeri egymást, az adás elején el is mondják, ismerik és kiemelt tisztelettel követik is egymás pályafutását. Gerendai az adás elején felidézi azt az 1993-as történetet, amikor az első év után a komoly pénzügyi nehézségekkel küzdő Szigetet éppen a Baán László vezette fővárosi kulturális bizottság mentette meg.
És ha már a múltról esik szó. Baán tehát a kilencvenes évek elején a Fidesz önkormányzati szakpolitikusa volt, később a közigazgatásban dolgozott vezető pozíciókban, majd 2004-től lett a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, ahol számos rangos kiállítás fűződik a nevéhez. Ő a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa is. Gerendai 1993-ban indította el a Szigetet, amely – a Szépműhöz hasonlóan – azóta is Magyarország vezető kulturális-turisztikai exportcikke. 2017-ben átadta a cég vezetését utódjának, miközben figyelme és tevékenysége egyre inkább a vendéglátás felé fordult. 2009-ben a Ráday utcai Costes Étteremmel „bezsákolta” az első hazai Michelin-csillagot.
A műsorban előkerült két izgalmas anekdota is. Baán László elmeséli, hogyan, milyen diplomáciai „trükk” segítségével került 2009-ben Krakkóból egy kiállítás erejéig a Szépművészeti Múzeumba Leonardo da Vinci Hölgy hermelinnel (avagy a Hermelines hölgy) című alkotása. Gerendai Károly pedig még mindig fogja a fejét, amikor visszaemlékezik arra, milyen sanszot szalasztottak el arra, hogy egy ponton elhozzák a Szigetre a világ máig egyik legnagyobb popsztárját, Lady Gagát.
A közel kétórás beszélgetés során a Csemegepult e heti adásának résztevevői számos további érdekes kulturális kérdést érintettek.
- Van-e ma elég pénzünk kultúrát fogyasztani, egyáltalán: van-e pénzünk a kultúrára, kulturális intézményeket, rendezvényeket látogatni?
- Hogyan lehet egyszerre nagy érdeklődésre számot tartó, népszerű és minőségi kultúrát csinálni? Mik a tapasztalatai ebben Baán Lászlónak, aki munkatársaival együtt a Szépművészeti Múzeumban számos sikeres kiállítást hozott tető alá – legutóbb épp a Munkácsy-kiállítást –, és mit mond Gerendai Károly, aki egy nemzetközi hírű megarendezvény alapítója? Mennyi ebben a tapasztalat, mennyi az ösztön? Mennyire tervezhető hely a kulturális piac?
- Mi ma Budapest értéke, helye a kulturális turizmus piacán? Mennyire menő ma Budapestre jönni kultúrát fogyasztani? Milyen mozgástér van még ezen a területen a magyar főváros számára?
- Mi minden változott meg a hazai kultúrában az elmúlt harmincöt évben? Hogyan változott meg az, ahogyan a kultúráról kommunikálunk, ahogy a kultúrát reklámozzuk napjainkban, milyen változást hozott a közösségi média és az influenszerkultúra? Mennyire alakítja a kultúrát a hétköznapi ember, a posztoló, a kommentelő?
- Hol találkozik, hol súrlódik napjainkban a kultúra és a politika?
- Hogyan alakult a korábban nagy vihart kavaró, nagy vitákat kiváltó Liget Budapest projekt ügye? Mi a helyzet a projekt „hiányzó láncszemeivel”, a Fotóművészeti múzeummal és az Új Nemzeti Galériával?
- Miért kultúra a gasztronómia is? Mennyire pénzkérdés, hogy mit és hol eszünk? Mennyit és milyen irányba változott a magyar gasztrokultúra? Miért váltott Gerendai Károly a fesztiválozásról a fine diningra? Mikor nyit a Gerendai által megvásárolt legendás kisétterem, a Kádár?
A műsor itt tekinthető meg:

Bejelentkezés